1. Általános alapelvek A 9-es játékot egy fehér (dákóval meglökött) és 9 színes (esetleg 1-9-ig számozott) golyóval játsszák. A golyókat rombusz alakban kell felállítani, éspedig oly módon, hogy az 1. számú golyó a tőpontra kerüljön. Mindig a legkisebb számértékű golyót kell elsőként találni, azaz először az 1-est, majd a 2-est, stb. Nem kell sem a golyót, sem a lyukat bemondani. Aki az első játékot nyeri, az kezdi a másodikat, stb., bár a kiírástól függően ez változhat.
2. A játék megkezdése 2.1 A golyók felállítása Az 1-es golyót a tőpontra, a 9-es golyót a rombusz közepébe kell állítani. Az összes többi golyó tetszés szerint helyezhető el.
2.2 Kezdőlökés A kezdőjátékos a homlokmező bármely pontjára állíthatja a fehér golyót. A kezdőlökés akkor korrekt, ha a fehér az 1-es golyót elsőnek találja, és ha legalább 4 színes golyó falat ér, illetve legalább 1 golyó lyukba esik. Kezdőlökésnél nem szabad biztonsági lökést alkalmazni. Amennyiben a versenyző az asztalon levő golyók közül elsőnek a legkisebb számértékű golyót találja el a fehérrel, és bármelyik színes golyót szabályszerűen lyukba löki, tovább lökhet (és ilyenkor is az asztalon levő legkisebb számértékű golyót kell elsőnek eltalálnia). Ha nem sikerül az asztalon levő golyók közül a legkisebb számértékűt elsőnek találnia, és legalább 4 golyót falra vagy egy színes golyót lyukba küldenie, illetve valami más hibát követ el, ez esetben a kezdőlökés hibásnak minősül. Ilyenkor a lökésre következő játékost az alábbi jogok egyike illeti meg: a. a fehér golyót az asztalon bárhova elhelyezheti, vagy
b. az ellenfele által hagyott állásból folytathatja a játékot. A hiba folytán lyukba került golyókat nem kell visszaállítani, kivéve a 9-es golyót.
Ha a játékos a legkisebb számértékű golyót szabályszerűen elsőnek találja, és ezután lyukba küldi a 9-est, ezzel megnyerte a játékot. Szabályértelmezés: ha a játékos nyilvánvalóan olyan kezdőlökést ad le, amellyel nem szándékozza szétverni a rombuszt, ezt az eljárást tiltott biztonsági lökésnek kell tekinteni és hibának kell minősíteni.
2.3 Push-Out Az a játékos, aki közvetlenül egy szabályosan elvégzett kezdőlökés után lök, úgynevezett Push-Out-ot játszhat. Push-Out-nál a fehér golyó érinthet célgolyót, oldalfalat, a játékos lökhet golyót, ami a lyukban marad, illetve belökheti a 9-es golyót is, amit azonban a tőpontra, illetve a hosszvonalra vissza kell tenni. Push-Out-nál érvényét veszti a 18.1 és a 18.2 szabály, de a többi hibaszabály továbbra is érvényben marad. Amennyiben a Push-Out nem nyilvánvaló, a játékosnak be kell mondania, mert egyébként a lökés normál lökésnek számít. Szabályos Push-Out után a lökésre következő játékos átveheti a pozíciót, vagy visszaadhatja a lökés jogát annak a játékosnak, aki a Push-Out-ot megjátszotta. Mindaddig, amíg nem történik szabálysértés )kivétel: 18.1 és 18.2), a Push-Out nem számít hibának. A szabályellenes Push-Out, a hiba milyenségétől függően, golyó a kézben állást von maga után.
3. A játék 3.1 A játék folytatása Mindaddig, amíg a játékosnak sikerül az asztalon levő golyók közül elsőnek a legkisebb számértékűt eltalálnia, és ugyanakkor azt, vagy másik színes golyót lyukba küldenie, tovább lökhet.
3.2 A játék megnyerése Az nyeri a játékot, akinek sikerül a 9-es golyót szabályszerűen lyukba lökni.
3.3 Bemondás A 9-es játékban semmilyen lökést (sem golyót, sem lyukat) nem kell bemondani.
3.4 A játék elvesztése Azt a játékost, aki egymás után háromszor követ el háromhiba-büntetéssel járó vétséget, játékvesztessé kell nyilvánítani. Amikor a két hibával rendelkező játékos az asztalhoz áll, a játékvezetőnek figyelmeztetnie kell, hogy már 2 hibája van (ha nincs játékvezető, akkor az ellenfelének). A kezdéskor lyukba gurult fehér golyó a három egymást utáni hiba első hibájának számít.
3.5 Állásjavítás hiba után Hiba után az ellenfélnek golyó a kézben pozíciója lesz, a fehér golyót az asztal bármely pontjára állíthatja, és bármely irányban játszhat. |